Thursday, February 16, 2012

Perkara Yang Merosakkan Otak ?

Tumblr_lzfmlembgt1qk9lcho1_500_large
Sedar tak sedar , kita semua harus tahu perkara sebenar . Atin terjumpa satu artikel yang megatakan perkara yang merosakkan otak . //patut la kt ni lembab --'



1) Tidak mengambil sarapan pagi 
Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga iaitu 25% daripada keperluan tenaga badan . Tidak mengambil sarapan pagi paras gula dalam darah menjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak . Banyak sel - sel otak mati dan keseluruhan otak akan menjadi korang aktif pada hari tersebut . // kalau hari skolh , klo smpat mkn roti dulu ^^

2) Terlebih makan
Tidak bermakna makan berlebihan menyebabkan otak menjadi semakin baik . Makan berlebihan menyebabkan banyak darah dialirkan kepada perut dan usus untuk tujuan pencernaan , menyebabkan kekurangan darah yang sampai kepada otak . Ini mengakibatkan mengatuk , malas dan hilang daya fokus . //terpaksa kene makan sehari 2 kali je >_<

3) Merokok
Asap rokok amat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun dan boleh membunuh banyak sel - sel otak . //nasib baik kuaga atin x isap rolok :D

4) Mengambil gula berlebihan 
Gula yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu penyerapan protien dan nutrisi . Ia juga boleh mengganggu otak yang sihat . //aduh ! den suka makan gula ni >'< kene kurangkan jugak la pulak 

5) Menghidu udara yang tercemar 
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia . Menghidu udara tercemar menyebabkan kerosakan sel - sel otak . Berkawan dengan perokok juga mendedahkan kita kepada asap rokok yang sangat merbahaya kepada otak . //mcm den ckp lah tadi , nasib baik kuaga atin xde yang merokok 

6) Tidur yang berlebihan 
Tidur adalah baik untuk kesihatan . Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir sendiri . //adoi , den suka tidur kul 1 pagi .. mcm mano ni ? 

7) Tidur dengan menutup muka
Tidur sambil menyiarap dan menyekup muka ke bantal atau menutup dengan buku atau lengan boleh menyebabkan banyak gas kardon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas . Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen . // kalau xde bantal bucuk , den x boleh tidur ni >_<

8)  Jarang berfikir 
Jarang berfikir menybabkan otak kita menjadi lembab dan tidak aktif . Maka selalu berfikir akan melatih otak kita bekerja dan meningkatkan keupayaan otak kita . // nasib baik den x pikir bukan2 XD

9) Tidak membaca al - Quran *
Al - Quran merupakan kalimah - kalimah Allah s.w.t . Membacanya akan memberi banyak manfaat kepada badan kita termasuklah mengaaktifkan otak kita dan mengelakkannya daripada rosak . Tidak membaca Al - Quran menyebabkan otak kita menjadi dungu . //sejak abis khatam , den jrg bace : (


Tak caya ? tengok balik kat SINI

No comments: