Friday, February 3, 2012

Tip Untuk Menjadi Photography

Tumblr_lysyiqp3ma1qkd2bvo1_500_large
Wah ~ hebatkan gambar - gambar yang korang ambik tu . mesti korang suke ambik gambar kan . Yela pantang nampak kemera , mule dah nak posing sane posing sini , macam model pulak korang ni an huhu . Tapi yang atin nak cite ni lain pulak . orang yang ambik gambar - gambar korang tu la yang atin nak cite HAHA , lain pulak . Sapa yang minat dalam bab - bab ambik gambar ni , meh Atin bagi tip sikit ye . Pasal Atin pun penah jadi ala - ala jurugambar , ambik gambar kakak sedare kawin . So kakak sedare suruh Atin ambik gambar macam macam . snap kat pelamin la , snap orang tengah sediakan makanan untuk kenduri tu la  . mcm2 la Atin pegi snap HIHI . Yang jurukemera sebenar kak Fina bukan Atin huhu . Kebetulan mase kak fina dengan yang lain buat khatam Al-Quran , die suruh Atin ambik gambar suasane tu . So! start dari situ la Atin minat ambik gambar . Gambar sendiri tak minat >_< 

My "First DSLR"

1)     Pakai kamera jenis digital DSLR . Kalau korang nak gambar tu jadi menarik , macam xde kabur - kabur ke , blur - blur gitu ke , korang pakai la kamera jenis tu . 


2)     Fahami basic shutter , dan gune manual mode . Kalau nak bandingkan kemera poin dengan shoot , gunelah manual mode yang luas . 


3)     Jangan gelabah bile ambik gambar . Ala senang cakap la jangan bile ambik gambar tu korang rase macam menggeletar la . Sebab kalau korang menggeletar , nanti gambar korang tangkap tu jadi macam lain , jadi tak cantik . mungkin sebab kemera tu berat kot an? HIHI pasal tu la . 


Tumblr_lxv0x27n351qkpkfgo1_500_large


4)     Pakai Lensa Kit . Pe bende tu ? huhu korang tak tau , ala bende alah macam kawal dari cahaya tu la >_< . Contoh bende tu korang tengok gambar bawah ni . Kalau pakai ni memang nampak lagi jelas , lagi dekat . Kan korang perasan , mase kawin tu , ad jurukemera bawak bende alah ni an? bende ni la yang buatkan gamabr tu lagi nampak menarik . Ade ke gambar orang kawin tak elok ? elok kan , nampak hebat kan . Die pakai lensa kit ni la . 


5)     Yang ni paling penting nak jadi photography . Gune setting ISO . Iso ni banyak kegunaannye . memang ISO ni penting . sebab die ketua dalam bab - bab gambar ni , ala macam posisi gambar tu , bia nampak lagi menarik , . Gambar tu nampak tenang je , ikut cuaca la senang katekan huhu >_< . Nak terang pun susah deh . Kalau tak tau jugak , meh pegi page SINI


ISO Setting :

 Ada 3 jenis ISO setting 

      1.   ISO rendah 
  • Gune ISO 25 - ISO 200 . Ia sesuai sangat dengan situasi outdoor dengan sinar matahari yang terang dari pagi sampai lah petang

      2.  ISO sedang (sederhana)
  • ISO yang sedang iaitu ISO 400 - 800 . Sesuai untuk outdoor pada cuaca pagi , atau keadaan cuaca mendung 

     3.  ISO tinggi
  • ISO tinggi ni digunakan untuk keadaan cahaya gelap . Tinggi die dalam ISO 1600 keatas


P/s : Ha , macam mane? teringin dah nak jadi photographer ni? HIHI ^_^ . Sebenarnye memang seronok jadi ni . masok lah kelab photography ye . 




Bye 

3 comments:

☺ CikNurin Irdina ♡♥ said...

Nurin memang minat nak jadi photography :D

Momoy Hamzah said...

lepas ne bolee laa mmoy jadi photographer .. thanks atin ..

Nor Farina Kamaruddin said...

Eina memang nak jadi photographer .
Eina memang dah ada camera . Eina juru gambar sekolah . Cuma eina nak luaskan bakat Eina nie . Eina nak buat duit dengan kerja sambilan . Eina baru form 5 2014 . Eina harap buat sama nie Eina dapat kerja sambilan tu . Area Johor . Email me . :)