Sunday, August 5, 2012

Tutorial : Ayat Bergerak/Marquee

Tumblr_m7fiez3u4i1rwmq9io1_500_large
Tutorial ni di re-quest oleh adik farah . Macam mana nak buat ayat bergerak/status . Ohh yang tu xde masalh , Atin bole tunjukkan . sebenarnya ada banyak jenis tau . Tapi yang simple punye . Kalau ada yang dah tau xpelah . Yang ni siapa yang belum tau lagi huhu


BLOGSKIN

 Dashboard > Template > Edit HTML
 Pilih code yang korang suka 
 Paste kat mana2 yang korang suka .
 Review and Save.



DESIGN

 Dashboard > Design > Add a Gadget > Html
 Pilih code yang korang suka 
 Pastekan code tu dalam Html
 Review and Save.


Example Code

Code-1
Simple
<marquee>YOUR STATUS HERE</marquee>
Preview:
PUT STATUS HERE!!!


Code-2 
ubah pergerakan (left, right, up, down)
<marquee direction="right" >YOUR STATUS HERE</marquee>
Preview:
PUT STATUS HERE!!


Code-3
Ubah Kelajuan Marquee . (2, 4,6)
<marquee scrollamount="2">YOUR STATUS HERE</marquee>
Preview: 
Scroll Amount 2
PUT STATUS HERE!! 
Scroll Amount 4
PUT STATUS HERE!! 




Pilih yang mana korang suka k .


code : fatin

No comments: